Salgsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for LimTeknikk ASOrg. Nr. NO 997 200 276 MVA – (gjeldende fra 08. Oktober 2020)

  • Regulerer leveranser av varer og tjenester, – samt det profesjonelle forretningsforholdet mellom partene (Leverandør / Kunde)

1 – Definisjoner – anvendelse / forståelse av følgende begreper;

Leverandør:                         LimTeknikk AS

Kunde:                                  Enhver fysisk eller juridisk person, organisasjon eller representant for noen av disse, – som inngår eller har inngått Avtale med Leverandøren

Part / Partene:                    Leverandøren, Kunden eller begge to, – avhengig av kontekst

Avtale:                                  Enhver avtale som inngås eller er inngått mellom Leverandør og Kunde, – og enhver endring av – eller ethvert tillegg til en slik avtale

Standard avtalevilkår:       Dette dokumentet, – som beskriver LimTeknikk AS` standard avtalevilkår

Produkter:                           Alle varer / tjenester som Leverandøren selger / leverer til Kunden

Ordre:                                   Enhver bestilling fra Kunde til Leverandør

2 – Anvendelsesområdet

2.1 – Disse Standard avtalevilkår utgjør til enhver tid en del av alle avtaler mellom Leverandøren og Kunden, med mindre avvik er skriftlig avtalt

2.2 – Disse standardvilkår er de eneste som gjelder i forholdet mellom Kunde og Leverandør, – og om Kunde har vist til eller vedlagt andre vilkår,

– kommer disse ikke til anvendelse uten på forhånd skriftlig Avtale mellom Partene om dette

3 – Tilbud, avtaleinngåelse og sekretess rundt informasjon

3.1 – Ethvert bindende tilbud fra Leverandør til Kunde skal være fremsatt skriftlig for å ha juridisk gyldighet

3.2 – Kundens ordre anses som en bindende bestilling fra det tidspunkt ordren er framsatt til leverandør

3.3 – Ethvert skriftlig tilbud og / eller annen informasjonsflyt fra Leverandør til Kunde skal behandles med konfidensialitet, – dvs. opplysninger fra tilbud eller annen kommunikasjon skal ikke deles med andre enn ansatte ved Kundens organisasjon – som har behov for informasjonen

3.4 – Leverandør er pålagt sekretess mht. alle opplysninger som kommer frem om Kunde, – Kundens produksjon / prosesser og ellers all informasjonsflyt i dialogen (muntlig og skriftlig) som oppstår i f.eks. salgsprosesser og / eller prosjektutvikling sammen med Kunden

3.5 – Eventuelle endringer av, – og tillegg til en Avtale binder ikke Leverandøren før endringene eller tilleggene er godkjent eller bekreftet skriftlig av Leverandøren, – og gjelder kun for den aktuelle Avtalen

4 – Priser, betaling og eiendomsrett

4.1 – Alle Leverandørens oppgitte priser er eksklusive merverdiavgift (MVA)

4.2 – Leverandørens priser oppgis vanligvis i NOK, – men kan i spesielle tilfeller også oppgis i annen valuta

4.3 – Med forbehold om kredittgodkjennelse er Leverandørens standard betalingsbetingelser 20 dager netto etter forsendelse / levering. Avvik fra disse betalingsbetingelser må avtales / godkjennes av Leverandøren

4.4 – Alle beløp som Kunde mottar faktura på, må betales uten avkorting. Kunden har ikke rett til å foreta motregning eller til å utsette noen

betalingsforpliktelser overfor Leverandøren

4.5 – Ved forsinket betaling påløper renter / omkostninger ihht. «Lov om renter ved forsinket betaling m.m.»

4.6 – Dersom Kunden har misligholdt sine betalingsforpliktelser eller andre forpliktelser, – eller dersom Leverandøren har rimelig grunn til å betvile

Kundens kredittverdighet, – er Leverandøren berettiget til forbehold / utsettelse av leveranser inntil betaling har funnet sted

4.7 – Eiendomsretten til leverte produkter / tjenester forblir hos Leverandøren inntil hele kjøpesummen med eventuelle renter / omkostninger er

innbetalt i henhold til punkt 4.4 og 4.5

4.8 – Ved utlegg, gjeldsforhandlinger eller konkurs hos Kunden, – skal Kunden umiddelbart vise til Leverandørens eiendomsrett. Kunden er pålagt å

bidra til at eventuelt utlegg oppheves uten unødig opphold

5 – Garantier

5.1 – Leverandør garanterer at leverte produkter er fri for materielle avvik eller fabrikasjonsfeil

5.2 – Garantiperioden er 12 måneder fra forsendelsesdato, – men kan forlenges til totalt 15 måneder fra forsendelsesdatoen hvis Kunden kan dokumentere at feil på produktet er oppstått mindre enn 12 måneder etter at produktet er installert / tatt i bruk

5.3 – Garantiperioden er tidsmessig begrenset til 2.000 brukstimer / produksjonstimer

5.4 – Ovennevnte garanti gjelder ikke for feil på produkter som helt eller delvis skyldes følgende faktorer;

                – Uhell, uaktsomhet eller feil bruk av produkter

                – Manglende eller feil / uriktig vedlikehold av produktet

– Bruksfeil utført av Kunde ved overhaling, installasjon, drift eller lagring av produktet

– Normal slitasje

– Fremskyndet slitasje pga. bruk av dårlige eller ikke-kompatible materialer (som f.eks. lim)

– Enhver endring, reparasjon eller modifikasjon av produktet utført av andre enn Leverandøren

5.5 – Leverandør har intet økonomisk ansvar for direkte eller indirekte tap som påføres Kunde pga. materiale – og / eller fabrikasjonsfeil på produkter som er levert, – og det kan ikke påberopes noen form for erstatningskrav i denne typen situasjoner

6 – Force Majeure

6.1 – Hvis Leverandøren ikke kan oppfylle sine forpliktelser overfor Kunde på grunn av forhold som regnes som force majeure, – kan Leverandøren velge om han vil utsette sine oppfyllelsesforpliktelser inntil force majeure har opphørt, – eller å oppheve den inngåtte avtalen

6.2 – Med «Force Majeure» forstås alle omstendigheter som er utenfor Leverandørens kontroll, – og som helt eller delvis medfører at forpliktelsene overfor Kunden blir forhindret / ikke kan oppfylles som avtalt

7 – Lovvalg og Verneting

7.1 – Norsk rett får anvendelse på Avtaler mellom Leverandøren og Kunden

7.2 – Rett verneting for eventuelle tvister som oppstår på bakgrunn av disse Standard Avtalevilkår eller andre Avtaler som inngås mellom Leverandøren og Kunden er Trøndelag Tingrett